آلبوم رزهای اصفهان اثر رامتین قضوی

در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
آلبوم رزهای اصفهان اثر رامتین قضوی

نایــــــــــــــــــــــــــاب در ایران

آلبوم رزهای اصفهان شامل منتخبی از قطعات کلاسیک اپرایی، قطعات موسیقی مجلسی غربی، حتی قطعاتی از موسیقی مردمی یا خیابانی – که بعدا تنورهای بزرگ به دلیل زیبایی موسیقایی آن‌ها را خوانده ‌اند و در واقع از کوچه و خیابان به سالن‌های اپرا راه پیدا کرده ‌اند – می‌شود.
به علاوه از سه تن از بزرگترین آهنگ ‌سازان ایرانی – که موسیقی کلاسیک و سنتی را میکس کرده ‌اند و با متن و شعر فارسی موسیقی ساخته ‌اند – به نام‌های چکنواریان، دهلوی و خالقی استفاده کردم تا مردم ببینند اولا به زبان فارسی نیز قطعات اپرایی خیلی خوبی نوشته شده است و می‌شود به زبان فارسی نیز اپرا خواند. همچنان که پیش از انقلاب در تالار رودکی این اپراها اجرا می‌شدند و خیلی هم طرفدار داشتند ولی به دلیل عدم وجود امکانات ضبط و پخش و تغییر نسل‌ها از یاد رفته ‌اند. خواستم با این کار  هم این فرهنگ را دوباره بین مردم زنده کنم و هم نشان دهم که موسیقی اپرایی خیلی دور از دسترس نیست. یعنی لازم نیست که کسی که بخواهد اپرا گوش کند حتما لیسانس موسیقی داشته باشد. اصلا فلسفه‌ ی وجودی اپرا این نیست. این‌ها برای سرگرمی مردم عادی بوده ‌تا احساساتشان را برانگیزند و برای موسیقیدانان و تحصیلکردگان موسیقی نوشته نشده ‌اند. به همین دلیل در آلبوم رزهای اصفهان خواسته ‌ام نشان دهم که گوش کردن به موسیقی کلاسیک، کار سختی نیست. حتی اگر شعر قطعه را نیز نمی‌فهمند.
رامتین قضوی ۳۰ مارچ به همراه ارکستر و گروه کُر اسکالا برای برگزاری  قطعه‌‌ ی رکوییم اثر جوزپه وردی و به رهبری دانیل بارن ‌بویم به برلین آمده بود. پس از کنسرت فرصتی دست داد تا با او که به تازگی اولین آلبوم مستقل خود با نام رُزهای اصفهان را منتشر کرده، گفت‌و‌گو کنم.

———————————————–

رامتین قضوی متولد اصفهان از سن شش سالگی شروع به یادگیری موسیقی و نواختن سنتور کرد و سپس به یادگیری تار و ستار پرداخت و پس از آن به سمت آواز ایرانی و طبیعتا سبک اصفهان گرایش یافت و در مکتب استاد علی‌اصغر شاهزیدی دستگاه‌های آواز ایرانی و ادبیات فارسی را در شرایطی که گاهی اوقات از فضل حضور استاد جلیل شهناز و دیدن پنجه و سبک استاد بهره‌ی افزون می‌برد، آموخت. علاقه‌ی بیش از حد وی به هنر تئاتر او را شیفته‌ی اپرا کرد، هنری که در آن آواز و نمایش در هم آمیخته است. از این رو به یادگیری موسیقی کلاسیک غربی و آواز کلاسیک مشغول شد تا جایی که دیگر اساتید داخلی عطش یادگیری وی به هنر را ارضا نمی‌کردند. بدین ترتیب راهی اروپا شد و طبیعتاً در مهد اُپرا، ایتالیا پس از سپری کردن کنکور ورودی به کنسرواتوار جوزپه وردی Conservatory G.Verdi Milano یکی از مهم ترین و قدیمی ترین مدارس موسیقی جهان راه یافت. پس از فارغ التحصیلی در رشته‌ی آواز اپرایی، زیر نظر استاد M.Vittorio Terranova دوران تکمیلی را در آکادمی خانه ی اپرای بزرگ بلونیا، مدرسه ی اپرای ایتالیایی Scuola dell’Opera Italiana زیر نظر بهترین اساتید این رشته سپری کرد. اولین تجربه‌ی اپرایی منحصر به فرد وی در معبد موسیقی و اپرای جهان، تئاتر ِاسکالا Teatro alla Scala اتفاق افتاد که در سال ۲۰۰۷ میلادی وارد کُر این خانه‌ی اپرای پرشکوه و تاریخی شد، و از آن پس همکاری وی با این خانه‌ی اپرا تا به امروز به شکل خواننده‌ی سو لیست و خواننده‌ی کُر ادامه دارد. در این خانه‌ی اپرا وی نقش‌هایی در اپراهای متفاوت از جمله Wozzeck به رهبری Daniele Gatti و کارگردانی Jurgen Flimm اپرای ۱۹۸۴ نوشته و رهبری Lorin Maazel در اپرای La Bohéme از G.Puccini به رهبری Gustavo Dudamel و کارگردانی Franco Zeffirelli اپرای I due Foscari از G.Verdi به رهبری Stefano Ranzani و کارگردانی Cesare Lievi و اپرای Der Rosenkavalier از R. Strauss به رهبری Philippe Jordan و کارگردانی Herbert Wernicke و همچنین در کنسرتی با ارکستر و کر فیلارمونیک تئاتر اسکالا که به شکل مستقیم از تلویزیون ملی ایتالیا پخش می‌شد در اثری از Leonard Bernstein به نام “Chichester Psalms” به رهبری Gustavo Dudamel حضور یافت. وی همچنین در دیگر اپرا خانه‌های ایتالیا نظیر خانه‌ی اپرای بولونیا Teatro Comunale di Bologna در اپرای Salome اثر R.Strauss به رهبری Nicola Luisotti و کارگردانی Gabril Lavia و در Idomeneo اثر W.A.Mozart به رهبری Michele Mariotti و کارگردانی Davide Livermore و در La traviata اثر G.verdi به رهبری G.M.Bisanti و کارگردانی Henning Brockhaus در خانه اپرای Teatro Comunale di Ferrara, Teatro Comunale di Modena, Teatro Dante Alighieri di Ravenna ,Teatro Romolo Valli in Reggio Emilia حضور داشت.
وی در ماه جون ۲۰۱۲ در اجرای سمفونی ۹ بتهوون برای پاپ بندیکت شانزدهم.به رهبری Daniel Barenboim حضور داشت.
از جمله کنسرت‌های وی در بقیه‌ی کشورها از جمله اتریش، سوئیس، فرانسه می‌توان به حضور وی در کنسرتی برای بزرگداشت تِنور بزرگ دنیا پاواروتی Luciano Pavarotti با شرکت پنج تِنور “The 5 International Tenors” از سرتاسر دنیا یاد کرد. در ماه می ۲۰۱۱ وی مهمان خانه‌ی اپرای پاریس Theatrè des Champs-Elysèes بود در کنسرتی با ارکستر و کر Radio France به رهبری Daniele Callegari اپرای I due Foscari را اجرا کرد و در ماه جون و جولای ۲۰۱۲ دوباره در خانه‌ی اپرای میلان، تئاتر اسکالا، در Manon اثر J.massenet به رهبری Fabio luisi و کارگردانی Laurent Pelly هنرنمایی کرد.
رامتین قضوی اولین و تنها خواننده اپرای ایرانی است که با قرارداد دائمی به استخدام اپرای لا اسکالا میلان درآمده است.
, , , , ,