دانلود مجموعه موسیقی حماسی ایران ازمحمدرضا درویشی

در تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
دانلود مجموعه موسیقی حماسی ایران ازمحمدرضا درویشی
نایاب و ارزشمند
مجموعه‌ی «موسیقی حماسی ایران» شامل ۲۴ نوار کاست و لوح فشرده و یک جلد کتاب، حاصل گردهم‌آیی هنرمندان «موسیقی حماسی ایران» است که از دوم تا سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۷۶ به همت مدیران پژوهش‌های کاربردی مرکز موسیقی حوزه‌ی هنری در تالار اندیشه برگزار شد. این مجموعه در برگیرنده ی حدود نیمی از اجراهای صحنه‌ای این گردهم‌آیی است. با وجود بکر بودن و تازه بودن اکثر قریب به اتفاق اجراها، مجبور بودیم تا منتخبی از آنها را منتشر سازیم. نمونه‌هایی که در این مجموعه منظور نشده‌اند اغلب حاوی اشکالاتی چون طویل بودن زمان اجرا، وجود صداهای پیرامونی و مزاحم، ناکوک بودن ساز، خارج بودن صداهای خواننده در حد محسوس، ناهماهنگی میان اجراکنندگان، اشکالات ضبط صدا و… بوده‌‌اند. در عین حال در نمونه‌های گرد آمده در این مجموعه نیز گاه شاهد اشکالاتی هستیم که به دلیل اهمیت یا منحصر به فرد بودن اجرا از آن اشکالات چشم‌پوشی شده است. اجراهای موجود در مجموعه‌ی «موسیقی حماسی ایران» بسیار متنوع است، اما می‌توان آنها را در یک تقسیم بندی کلی، به پنج دسته تقسیم کرد:
۱٫ موسیقی رقص‌های حماسی و آیینی ایران
۲٫ منظومه‌ها و ترانه‌های حماسی در رثای قهرمانان مردمی در نواحی مختلف ایران
۳٫ قطعات و مقام‌های بدون کلام حماسی (موسیقی کشتی، جنگ و …)
۴٫ شاهنامه‌خوانی مجلسی از نواحی مختلف ایران
۵٫ اوستا خوانی به عنوان کهن‌ترین ادبیات حماسی مکتوب ایران
بخش قابل ملاحظه‌ای از اجراهای گردهم‌آیی هنرمندان «موسیقی حماسی ایران» شامل رقص‌های حماسی و آیینی از نواحی مختلف ایران بود. بی‌شک توجه به این بخش از هنر و فرهنگ ایران، تنها با مشاهده‌ی حضوری و یا دیدن تصاویر این رقصها ممکن است. در عین حال موسیقی همراهی کننده‌ی این رقص‌ها نیز حاوی جلوه‌ها و موضوعات ویژه‌ای است که از طریق شنیدن نیز می‌ـوان تا حدودی به آنها پی برد. از سه نوع شاهنامه خوانی (شاهنامه‌خوانی زورخانه‌ای، قهوه‌خانه‌ای، مجلسی)، فقط امکان اجرای شاهنامه‌خوای مجلسی میسر شد. کمبود زمان اجرا در گردهم‌آیی مانع از آن شد که بتوانیم اجراهایی را از شاهنامه خوانی زورخانه‌ای و قهوه‌خانه‌ای (نقالی) ارائه دهیم. در عین حال بخش شاهنامه‌خوانی مجلسی این مجموعه از تنوع و ارزش زیادی برخوردار است. در این بخش نمونه‌هایی از شاهنامه‌خوانی‌های رایج در کرمانشاهان، لرستان، بوشهر، ایل قشقایی، ایل بختیاری، گیلان و… ارائه شده است که از نظر موسیقی و روایت‌های مختلف شاهنامه و چگونگی ترکیب متن به فردی هستند که برای نخستین بار انتشار می‌یابند. بررسی این نمونه‌ها و تعمق در آن در جهت شناخت میراث‌های فرهنگی برای پژوهندگان فرهنگ ادبیات و موسیقی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. سعی ما چنین بود که برش‌هایی از فرهنگ و موسیقی «چند منظر» و رنگارنگ ایرانی را به نمایش بگذاریم. موسیقی حماسی ایران زمین، لایه‌ها و مناظر دیگری نیز دارد که پرداختن به آنها با فرصت داده شده میسر نبود. لیک از همین منظرهای محدود اما رنگارنگ نیز می‌توان تا حدودی به غنای فرهنگی این مرز و بوم پی برد. فرهنگ و موسیقی ما «چند منظر» است و برای مشاهده‌ی آن بهتر است از همه‌ی منظرها به مشاهده بنشینیم.
محمدرضا درویشی
زمستان ۱۳۸۲
آلبومهای  هنرمند:

۰۱ – Kordestan

۰۲ – Kermanshahan1

۰۳ – Kordestan, Bakhtiari

۰۴ – Shahnameh-Khani

۰۵ – Khorasan & North of Khorasan

۰۶ – Kermanshahan2

۰۷ – Shahnameh-Khani

۰۸ – Baluchestan

۰۹ – Bushehr

۱۰ – East Azerbaijan-Ashiq Music

۱۱ – Yazd, South of Khorasan

۱۲ – Qashqayi, Fars

۱۳ – Khorasan & Semnan

۱۴ – North of Khorasan

۱۵ – Turkmen Sahra, Golestan

۱۶ – East Azerbaijan

۱۷ – Mazandaran, Gilan, Talesh

۱۸ – Bakhtiari, Laki, Lori

۱۹ -Mazandaran, Katul

۲۰ – Khorasan, Torbat-e Jam, Taybad

————————————————-
«محمدرضا درویشی» در سال ۱۳۳۴ در شیراز به دنیا آمد.از ۱۳ سالگی به فراگیری موسیقی پرداخت و در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. وی در آهنگسازی تحت تاثیر استادش «مرتضی حنانه» است و از همان سالهای اولیه پس از فارغ التحصیلی به آهنگسازی قطعات موسیقی محلی مناطق مختلف ایران، به خصوص «مازندران» روی آورد. وی بعدها به پژوهش در موسیقی نواحی ایران روی آورد که حاصل آن برگزاری جشنواره هایی چون «هفت اورنگ»، «آیینه و آواز»، «موسیقی حماسی» و پنج دوره «جشنواره موسیقی نواحی ایران» در «کرمان» بود. شاخص ترین اثر تالیفی درویشی «دائره المعارف سازهای ایران» است که برنده جایزه نخست اتنوموزیکولوژی بنیاد جهانی این رشته در آمریکا شد.
RIAL 25,000 – خرید
, ,