ردیف آوازی دستگاه چهارگاه حاتم عسگری فراهانی

در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۱

ردیف آوازی دستگاه چهارگاه۱

ردیف آوازی دستگاه چهارگاه۲

ردیف آوازی دستگاه چهارگاه۳

ساقیا بده جامی زان شراب روحانی تا دمی برآسایم زین حجاب جسمانی شعر معروف شیخ بهایی را اغلب با صدای علیرضا افتخاری شنیده ایم، اما حاتم عسگری فراهانی از آن برای آموزش آواز ایرانی بهره برده است، در آلبوم «ردیف آوازی دستگاه چهارگاه ۱». شاید بارها وقتی آواز ایرانی می شنوید، برایتان سوال پیش آمده باشد که سه گاه و چهارگاه و ماهور و شور و … با هم چه فرقی دارند. شاید برای پاسخ به این سوال است که حاتم عسگری فراهانی، استاد آواز و دارنده نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد، به جمع آوری ردیف های آوازی ایرانی پرداخته است. آخرین اثر او که موسسه فرهنگی هنری ماهور آن را منتشر کرده، با همراهی سه تارِ بهمن کاظمی به دستگاه چهارگاه می پردازد. «ردیف آوازی دستگاه چهارگاه» ۲۱ قطعه دارد که نام آنها از گوشه های مختلف دستگاه چهارگاه برگرفته شده است: پیشاهنگ، کرشمه، مجلس آرا، جاوید، زابل، نرگس، شورانگیز، بسته نگار، رطل، مثنوی خسرو و … . در این آهنگ ها، حاتم عسگری فراهانی ابیاتی از حافظ، سعدی، مولوی، نظامی، شیخ بهایی، سلمان ساوجی، عراقی، خواجوی کرمانی و فروغی بسطامی را می خواند. آلبوم«ردیف آوازی دستگاه چهارگاه ۱» منتخبی از ۱۰ ساعت ردیف آوازی دستگاه چهارگاه است و چنان که در کاور آلبوم ذکر شده، یکی از محاسن آن این است که «در مقابل آنچه از دستگاه چهارگاه به روایت ردیف های شنیده شده، کاملا متفاوت و نو است و از تکرار گریزناپذیر تنگنای گستره ملودیک چهارگاه که یکنواختی تحریر و ملودی را به همراه دارد، مبرا است». پیش از این آلبوم هایی در زمینه آموزش ردیف آوازی دستگاه شور و مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران از حاتم عسگری فراهانی منتشر شده است. وی همچنین در آلبوم «مثنوی خوانی ۲» در کنار هنرمندانی چون حسن کسایی، اکبر گلپایگانی، ایرج و … به مثنوی خوانی پرداخته است.
———————————————————————-
حاتم عسگری فراهانی ۹ بهمن ۱۳۱۲ در فراهان به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۹ به همراه خانواده‌اش به تهران آمد.
حاتم عسگری فراهانی، ردیف دان و مدرس آواز ایرانی در گفت وگویی زندگی خود را این گونه شرح داده است:
آشنایی من با موسیقی از زمان کودکی آغاز شد چون موسیقیدانان در خانه ما رفت و آمد داشتند و همین امر هم باعث شد که از کودکی علاقه بسیاربه موسیقی پیدا کنم به طوری که تمام وجودم تشنه موسیقی بود . برای برطرف کردن این عطش نخست دست به دامن پدر شدم زیرا ایشان در تعزیه خوانی تبحری خاص و با موسیقیدانان ـ همان طور که قبلا ذکر شد ـ حشر و نشر داشتند. لیکن مخالفت وی با وارد شدن من به جرگه ی موسیقی دانان مرا به سوی حسینعلی خان نکیسا ی تفرشی ـ یکی از استادان آواز ایران که به منزل ما رفت و آمد داشت ـ سوق داد.
تالیفات
حاتم عسگری از ابتدای فعالیت هنری خویش به ضبط و تکثیر انواع گوشه‌ها و آوازهای قدیمی و تصانیف ناب ایرانی پرداختند که تمامی این آثار در آرشیو شخصی او موجود و محفوظ است.
چند نمونه از آثار انشار یافته از ایشان :
۱- ردیف جامع آوازی (دستگاه نوا- شامل ۱۰۶ گوشه)همراه با سه تار دکتر داریوش صفوت- انتشارات سروش
۲- ردیف جامع آوازی (دستگاه ماهور-شامل ۱۰۶ گوشه) همراه با سه تار دکتر داریوش صفوت – انتشارات دانشگاه هنر
۳-ردیف آوازی دوره اول همراه با سه تار دکتر داریوش صفوت- انتشارات دانشگاه هنر
۴- برنامه آموزشی ردیف آوازی رادیو فرهنگ (هر هفته -روزهای شنبه ۹ الی ۱۱ صبح)
۵- ضبط چندین مجلس تعزیه (سازمان میراث فرهنگی)
۶- فیلم‌ها و نوارهای متعددی که در کنفرانس‌ها و کنسرت‌های پژوهشی مختلف با حضور او برگزار گردید.
RIAL 50,000 – خرید
, , ,