مجموعه کامل آلبومهای عارف ساغ

در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۱

آلبومهای هنرمند :

Gurbeti ben mi yarattım -1981

İnsan olmaya geldim -1983

Muhabbet 1-5 (1984 – 1987

Halay -1988

Duygular dönüştü söze -1989

Türküler yalan söylemez -1990

Biz insanlar – Kerbela -1990

Resital 1 (with Musa Eroğlu) -1991

Ben çaldım siz söyleyin -1991

Halaylar ve oyun havası -۱۹۹۲

Golden Bağlama -1992

Direniş -۱۹۹۳

Umut -1995

Seher Yıldızı (with Belkıs Akkale) -1996

Concerto for Bağlama -1998

Dost Yarası -۲۰۰۲

Davullar Çalınırken -2005

Ezo Gelin -2007

Şekeroğlan – Saz ile Oyun Havaları -۲۰۱۱

Değirmenin Bendine -1992

Muhalif Bağlama -2003

وچندین آلبوم دیگر…………
————————————————————————————–
عارف ساغ باغلاما نواز شهير تركيه، در سال ۱۹۴۵ میلادی در شهر آشكاله (Aşkale) از توابع استان ارزروم (Erzurum) كه در میان كوهها واقع شده ، به دنیا آمد. از حدود ۳-۴ سالگی كه با پدرش به آسیاب میرفت ، با صداهای موزون آشنا شد. خود عارف ساغ در این باره چنین می گوید:
” صدای آب ، آبی كه به پره های آسیاب برخورد میكرد ، صدای گردش پره ها و ساییده شدن دو سنگ آسیاب و مخلوطی از این صداها به گوش می رسید و این صدای موزون را یك عنصر دیگر بر هم میزد ؛ آن هم چوب كار كرده ای بود كه نعل روی آن كوبیده بودند و صدای شق شق میداد. به این ترتیب صداهای موزون با یك ریتم منظم به گوش می رسید. شنیدن مدام این اصوات ، انسان را به خیال و رؤیا می برد. درك موسیقی و ریتم از همان سالها شروع شد و من از آنجا سرم را به موسیقی مشغول كردم.آسیاب و صدای آب موافق طبع عارف ساغ بود و نخستین اركستر موسیقی برای او. در پنج سالگی نواختن نی چوپانی (Kavall) را آغاز كرد. در شش سالگی صدای گرامافون را شنید و در هفت سالگی در دكان كوماش دَدَه (KumaşDede) در شهرارزنجان (Erzincan) با باغلاما (Bağlama) آشنا شد. این دكان محل رفت و آمد و گردهمایی استادانی چون داوود سولاری(Davut Sulari) ، عاشیق دایمی(Aşik Daimi) ، علی اكبر چیچك (AliEkber çiçek) ، عاشیق بیهانی (Aşik Beyhani) و عاشیق كمتر یوسف (Aşik Kemter Yusuf) بوده و این استادان راهنمای خوبی برایش بودند. در پانزده سالگی به استانبول سفر كرد و در جمعیت موسیقی آكسارای (Aksaray Musiki cemiyeti) شاگرد محمد نیدا تفنگچی (NidaTüfenkçi) شد. این دور‌ه آموختن موسیقی برای عارف ساغ به طور زیربنایی مهم بود و در شكل گیری شیوه نوازندگیش تأثیر بسزایی داشت.سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ برای او سالهای آموختن و تحقیق در موسیقی بود. این دوره در تركیه از نظر حركتهای اجتماعی و سیاسی و انعكاس این جنبشها در هنر و بخصوص موسیقی دارای اهمیت فراوان است. در همین سالها شركتهای ضبط و پخش صفحه شروع به فعالیت جدی تر كردند. عارف ساغ در سال ۱۹۶۳ اولین صفحه گرامافون خود را با نام (GafilGezmeŞaşkinBirGünÖlürsün) منتشر نمود. در سال ۱۹۶۵ به عنوان نوازنده باغلاما در رادیو استانبول مشغول به كار شد. در ادامه فعالیتهای اجتماعی ، ضبط و انتشار صفحات گرامافون را ادامه داد. درمدت تقریبی ۲۰ سال ، ۴۵ صفحه گرامافون منتشر نمود كه موجب شهرت و درخشش اوگردید.
با انتشار این صفحات گرامافون و ساخت در حدود ۲۰۰ آهنگ (Beste) نوازندگان باغلاما با اجرای ساخته های او حمایت و تأیید خود را نشان دادند. از لحاظ فرمشناسی این آثار در دوره آرابسك – فانتزی (Arabesk-fantazi) قرارمی گیرند. این آهنگها حاوی موتیفهای محلی و نیز بازتابی از موسیقی مردمی (Halk) هستند.در سال ۱۹۷۵ هیئت مدیره كنسرواتوار دولتی موسیقی تركی در استانبول (İstanbul Devlet Türk Müziği Konservatuarı) عارف ساغ را به عنوان استاد مدرس و عضو هیئت علمی خود برگزید. تدریس موسیقی مردمی و نوازندگی باغلاما در این آكادمی بر عهده او بود. در سال ۱۹۸۲ از كنسرواتوار بیرون آمد وتدریس را در خانه موسیقی عارف ساغ ادامه داد. خانه موسیقی عارف ساغ در سال ۱۹۸۰ با همكاری یوسف تورامان (Yusuf Toraman) نوازنده و سازنده باغلاما پایه گذاری شد. در یك دوره از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ با دیگر استادان باغلاما ازجمله موسی اروغلو (Musa Eroğlu) ، مخلص آكارسو (Muhlis Akarsu) و یاووز تُپ (Yavuz Top) سری آلبومهای “محبت ۵-۱” را منتشر نمود.در سال ۱۹۸۲ در تأتر شأن استانبول (İstanbul Şan Tiyatrosu) اولین رسیتال باغلامای خود را اجرا نمود. در سالهای دهه ۸۰ با سفر به اروپا و ژاپن واجرای كنسرت های متعدد موسیقی مردمی و ساز ملی تركیه ، باغلاما را به مردم این كشورها شناساند. در سایه این تلاشها ، موسیقی مردمی تركیه هم اكنون ازشخصیت مستقل و متمایز برخوردار بوده و عارف ساغ به شهرت جهانی دست یافته است.
در اجراهای عارف ساغ تكنیك پیشرفته نوازندگی باغلاما ، اجرا بر اساس رپرتوارموسیقی شرق تركیه و مضرابها و ریتمهای پیچیده مشهود است. تداوم موسیقی مردمی و نوازندگی باغلاما به حضور و فعالیت عارف ساغ وابسته است. در یك دوره از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ عارف ساغ نماینده مجلس ملی تركیه شد و به این ترتیب اولین هنرمندی است كه نماینده مردم در مجلس شد.در سال ۱۹۹۶ در سالن فیلارمونیك كُلن همراه با اركستر فیلارمونیك كُلن درحضور رئیس جمهور آلمان ، پروفسور رُمَن هرزوگ (Prof. Roman Herzog) به اجرای برنامه بر اساس موسیقی آناتولی به صورت موسیقی تلفیقی پرداخت. همكاران اودر اجرای این برنامه ، اردال ارزنجان (Erdal Erzincan) و اِرول پارلاك (Erol Parlak) بودند. سرانجام در سال ۲۰۰۰ تور كنسرت موسیقی تلفیقی همراه با توماتیتو (Tomatito) گیتاریست بزرگ فلامینكو از اسپانیا در ۱۲شهرمختلف اروپا برگزار نمود.
برای عارف ساغ ، سازش همانند نان و آب می ماند و خویشتن را پاره ای از عاشیق – اوزانهای آناتولی میشناسد. وی ازدواج كرده و دارای دو فرزند است.
RIAL 100,000 – خرید
, , , , , ,