موسیقی های برگزیده

دانلودآلبوم ارسلان کامکاربنام مادر

در تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
دانلودآلبوم ارسلان کامکاربنام مادر
مجوز ارشاد:۶۷۱۳
بهروز غریب پور : « “پاشو حاج خانم ، امروز دوشنبه است ، روز ملاقات ما و آب دادن به باغچه ها” این جمله ی آغازین “مادر” علی حاتمی است. مادری که در واپسین روزهای زندگی دلش برای آب و باغچه و خانه و فرزندانش می طپد و به خانه بر میگردد تا برای همیشه باغ و باغچه و خانه را ترک کند. فضا ، به سیاق همه ی ساخته های علی حاتمی رنگ و بوی ایرانی را دارد که او می خواهد باد و غم غربتی که در آن ، حوض و گل شمعدانی و معماری آجری حرف اول را می زند و بالطبع موسیقی جاری در آن نیز باید از جنس آب و آینه و آجر ایران باشد. فضایی که کمانچه و تار و نی و تنبک و دف آن را کامل می کند و حزن موسیقی و شادنوازی ایرانی ، آن را از هظر نظر به فیلمی تماماً ایرانی مبدل می کند.
انتخاب ارسلان کامکار برای همگون کردن چنین غم و خاطره و دغدغه ای ، انتخابی بسیار هوشمندانه است. چرا که این آهنگساز مسلط بر موسیقی ایرانی و قابلیت سازهای ایرانی می توانسته است که رویاهای فیلمساز ِ تا عمق جان ایراندوستی چون علی حاتمی را به واقعیت هنری مبدل کند و ارسلان نیز با مهارت و توانایی غبطه انگیزی از پس این خواسته بر آمده است و توانسته است که توانایی سازهای ایرانی و ترکیب ارکسترال آنان را آشکار سازد و از مجموعه ی سازها ، غم تا بن جان مادری در آستانه ی دل کندن از جهان را به نمایش بگذارد. در پایان بندی فیلم ، ارسلان کامکار وسعت جغرافیایی جدیدی به فیلم می دهد و در حالتی که داستان فیلم در تهران می گذرد ، او با آفریدن قطعه ای که همخوانان کرد زبان “دایه دایه” را مرثیه وار می خوانند ، ایران را با تمام وسعتش در خاطر بیننده زنده می کند. هدفی که بی تردید مورد تایید و دلخواه علی حاتمی نیز بوده است و بی تردید هم فیلم مادر و هم موسیقی آن در سینما و موسیقی ایرانی چنان چون آن عشق ِ مادرانه ، ماندگار خواهد ماند»

 

, , , , ,