موسیقی های برگزیده

ردیف موسیقی ایران _ با اجرای نی استاد بهروز الوندی پور

در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
ردیف موسیقی ایران _ با اجرای نی استاد بهروز الوندی پور
به روایت استاد محمود کریمی
سخنی کوتاه از استاد الوندی پور
به ياري خداوند بزرگ پس از ۲۴ سال تلاش و تدريس و كسب نتايج مثبت در رديف آوازي و ارتقاء نوازندگي براي هنرجويان سازني، اين اثر به تمام شيفتگان و رهروان موسيقي ايراني تقديم مي گردد.
انتخاب دريف استاد مرحوم محمود كريمي به عنوان الگوي ردديف آوازي براي اينجانب از چندين جهت حائز اهميت بوده كه فقط مختصراً به چند نمونه از آن اشاره مي كنم.
۱- سال هاي سال (۱۳۵۶ تاكنون) اين رديف به عنوان يك مجموعه معتبر و مناسب براي ساز ني در دسترس بوده و آن را بر روي اين ساز پياده نموده ام.
۲- اين رديف نه آنچنان كوتاه است كه چيزي از آن باقي نمانده باشد و نه آنقدر طولاني كه براي هنرجو ملال آور يا مشكل باشد.
۳- تكرار به جاي برخي از گوشه ها از دستگاهی به دستگاه ديگر زمينه ساز شناخت كليدهاي ارتباط آنها با يكديگر در مراحل مركب خواني يا مركب نوازي است.
۴- تكرار مناسب گوشه ها با عنوان «نوعي ديگر»، به عنوان يك الگو براي درك هنرجو در اجراء همان گوشه ها به شكل هاي ديگر بسيار به جا يادآوري شده است.
و در آخر هنرجويان عزيز مي توانند فارغ از هر گونه تعصب نا به جا و به دور از يكسو نگري، بسته به توان و ظرفيت خود از روايتهاي مختلف حداكثر استفاده را بنمايند و با ارتقاء سطح آگاهي و ممارست در محتوا و افزودن تكنيك نوازندگي خود همواره نوآوري و خلاقيت را سرلوحه كار خود قرار دهند.
بهروز الوندي پور
بهار – ۱۳۹۱

——————————————————
بهروز الوندي پور مدرس و نوازنده ني متولد ۹/۳/۱۳۳۸ در يكي از محله هاي شميران در يك خانواده اهل هنر چشم به جهان گشود. در هشت سالگي به خاطر علاقه وافر به موسيقي به ساز سنتور روي آورد و تحت تعليم پدر و برادر بزرگتر (كه هر دو نوازنده سنتور بودند) قرار گرفت.
ولي پس از يك سال تحت تاثير ني سحرانگيز استان حسن كسائي به ساز ني روي آورد كه به دليل عدم دستري به استاد، اين ساز را با هدايت و راهنمايي هوشيارانه برادر بزرگتر در مدت كوتاهي به صدا درآورد.
در ابتدا برخي از نغمه هاي آوازي و گوشه هاي رديف را از طريق شنيدن ساز برادرش آموخت و به دليل تفاوت اساسي در تكنيك اجرايي اين دو ساز و نزديكي ساز ني به آواز، ناخود آگاه توجه او به خوانندان آن دوره و ني استان حسن كسايي از راديو و استاد حسن ناهيد از تلويزيون و تعداد زيادي صفحه هاي ذغال سنگي موجود در خانواده معطوف گرديد كه همين بضاعت اندك زمينه ساز پي گيري مراحل اوليه تئوري موسيقي و ورود درسال ۱۳۴۹ به كانون پرورش فكري شد و زير نظر فرخ مظهري كه خود در حال حاضر يكي از مدرسان و استادان مبرز در نوازندگي تار هستند مراحل اويله تئوري موسيقي را آغاز نمود.
در سال ۱۳۵۱ (سيزده سالگي) اولين كنسرت خود را با حمايت بزرگواران استاد شاپور رحيمي (رديف دان) و اسماعيل الوندي پور در گروه نوازندگان بزرگسال اجراء نمود و دومين كنسرت خود را در شانزده سالگي در قالب گروه بزرگي به سرپرستي آقاي فرخ مظهري و با توليت كانون پرورش فكري در سال ۱۳۵۴ اجرا نمود.
فراگيري و نواختن رديف آوازي را از رديف آوازي مرحوم استاد محمود كريمي و با شيوه نوازندگي استاد حسن كسائي پي گرفت.
سپس ازسال ۱۳۶۴ از محضر استاد محمد موسوي در بداهه نوازي بهره هاي زيادي برد و در همان سال از طريق ايشان به محضر استاد حسن كسائي راه يافت كه هميشه خود را مرهون مهربانی و مهمان نوازي استاد و خانواده محترمش مي داند.
در اين دوره تعاليم خود را بر اساس رديف هاي آوازي و شناخت سبك هاي مختلف در آواز به خصوص آثار باقيمانده از دوره قاجار ادامه داد.
در سال ۱۳۶۷ با گروه سماع به سرپرستي محمد جواد ضرابيان فعاليت رسمي خود را آغاز نمود كه نقطه عطفي بود كه تا بار ديگر با جديت بيشتر در عرصه هنر گام بردارد از نتايج اين تلاش ها مي توان از نوازندگي در آثار متعددي چون (حديث عشق، خرقه سوخته، ناز ناگه، زيباترين، صورتگر نقاش، آئينه و راه، نسيم وصل، شوق دوست، با ستاره ها و …) با خوانندگي علي جهاندار، حسام الدين سراج، عليرضا افتخاري، رضا رضايي، همايون شجريان و .. نام برد.
از جمله فعاليت هاي ديگر بهروز الوندي پور اجراهاي خصوصي، كنسرت هاي متعدد با گروه سماع، اجراي كنسرت با استاد صديف به سرپرستي استاد محمد جواد ضرابيان اجراي كنسرت به همراه استاد احمد ابراهيمي و مرحوم رجبعلي اميري فلاح و علي جهاندار و شركت در جشنواره ني نوازان و تك نوازي در حضور استاد حسن كسائي شايان يادوري هستند.
بهروز الوندي پس از سي سال تلاش و اندوختن تجربه در سال ۱۳۸۸ ضبط رديف آوازي را آغاز كرد و نتيجه آن همين مجموعه گران سنگ است كه به همت حوزه هنري استان البرز آن را به همه علاقه مندان موسيقي ايراني، به ويژه هنرجويان ني تقديم نموده است.
, ,